Del 1: Kartläggning och analys
System för tidig upptäckt och insats är ett praktiskt stödmaterial som kan användas i skolans systematiska arbete med att främja elevers skolanknytning, förebygga problematisk skolfrånvaro och sätta in rätt åtgärdande insatser i tid.
Kartläggning
Kartläggning av elevers skolanknytning bör genomföras två gånger per termin, men ju oftare det görs desto tydligare bild får skolan av elevernas behov.
Uppföljning av närvaro bör göras oftare för att skolan ska kunna följa utvecklingen närmare.
För att stärka skolans främjande och förebyggande arbete görs kartläggningen av elevers skolanknytning i första hand på grupp- eller klassnivå. Om behov finns kan ytterligare kartläggningar göras på individnivå.
Analys
När kartläggningarna på grupp-, klass- och elevnivå är genomförda är det dags att analysera resultatet för att hitta mönster som kan ligga till grund för vilka insatser som ska erbjudas.
Kartläggningsmall A och B innehåller ett antal indikatorer. Läs gärna igenom indikatorerna för respektive kartläggning i förväg, det kan finnas påståenden som måste undersökas mer noggrant för att ge en så korrekt nulägesbild som möjligt.
I mall A svarar du på påståendena om eleverna i klassen genom att markera med en färg beroende på hur väl påståendet stämmer:
- grönt = stämmer helt
- gult = stämmer delvis
- rött = stämmer inte
Det finns även plats i mallen för att gör sammanfattande noteringar att ta med till analysarbetet.
För de elever som fått röd eller gul markering på flera frågor, gå vidare till mall B. Även här svarar du på påståendena om eleven i varje dimension för skolanknytning genom att markera med en färg beroende på hur väl påståendet stämmer.
Analysen bör göras som ett samarbete mellan klasslärare/mentor och elevhälsoteam, rektor samt annan för uppdraget viktig personal. Det är viktigt för att kunna diskutera identifierade mönster och behov på såväl organisatorisk nivå som på undervisnings- eller klassrumsnivå.
Planering och uppföljning av insatser och förändringar
Mer information
Materialet är framtaget av Göteborgsregionen och bygger på svensk och internationell forskning samt beprövad erfarenhet inom området. I materialet finns mallar och processtöd som kan stötta arbetet med systematisk insamling och analys av befintlig data på individ-, grupp och skolnivå.
Relaterat material
Kunskap och Framtid förbereder ungdomar inför framtiden
Efter studenten står många vägar öppna. På mässan Kunskap & Framtid kan ungdomar få mer kunskap och förbereda sig på de olika möjligheter som finns efter gymnasiet. Göteborgsregionen har tagit fram ett metodmaterial som stöd.
Stärkt vägledning för anpassad grundskola
Elever som går i anpassad grund- och gymnasieskola kan ha svårt att fullfölja sina studier och etablera sig på arbetsmarknaden. Det betyder att det är särskilt viktigt att dessa elever får vägledning och information som är anpassad till deras förutsättningar. Nu har Göteborgsregionen tagit fram filmer och material för att hjälpa eleverna att göra rätt framtidsval.
Interaktiv utbildning om hedersförtryck
Mellan tradition och frihet är en utbildning om hedersrelaterat våld och förtryck som vänder sig till personer inom skola och socialtjänst. Utbildningen syftar till att skapa ökad medvetenhet om ämnet.