Samling: Att göra demokrati

Demokratiska värderingar som grund för fullföljda studier. Om detta får du veta mer i avsnitt 11 av Samling, där Malin och Rasmus från Göteborgsregionen berättar hur arbete med demokrati och delaktighet kan stärka ungas motivation och framtidstro.

I avsnittet delar de med sig av metoder som Demokratitorg och rollspel samt ger konkreta exempel på hur skolor kan arbeta med upplevelsebaserat lärande – där elevernas egna erfarenheter, åsikter och förslag blir en del av undervisningen.

Det handlar inte bara om att öva, utan om att faktiskt utöva demokrati. Genom att involvera eleverna i verkliga beslut och ge utrymme för deras röster, byggs både förtroende och ansvar – vilket i sin tur kan bidra till ökad närvaro, engagemang och en starkare känsla av sammanhang i skolan.

Reflektionsfrågor att samlas kring efter avsnittet

Hur arbetar du/ni i er roll/verksamhet idag med barn och ungas delaktighet?

  • Vilka arbetssätt använder ni?
  • Hur synliggörs ert arbete barn och ungas delaktighet och deras röster och vilka synliggörs det för?

Vad skulle kunna utvecklas i ert arbete med demokratiska rättigheter och delaktighet kopplat till barn och unga?

  • Vilka nya metoder eller mötesplatser för inflytande och delaktighet hade ni velat testa?
  • På vilka sätt tror ni det hade kunnat bidrar till motivation och ökad delaktighet?

Mer information

Webbinariet ingår i serien Samling fullföljda studier. Serien görs gemensamt av kommunalförbunden i Boråsregionen, Fyrbodal, Göteborgsregionen och Skaraborg inom ramen för Västra Götalandsregionens kraftsamling för fullföljda studier.