Webbinarium om pojkar och framtidstro
Ta del av ett webbinarium som handlar om en av skolans stora utmaningar – att pojkar som grupp presterar sämre än flickor och att många pojkar går ut grundskolan utan fullständiga betyg. Webbinariet ingår i webbinarieserien Samling Fullföljda studier och sändes 20 mars 2024.
Alla har rätt till en bra start i livet, god hälsa, utbildning och framtidstro. Men många gånger har barnen redan från start olika förutsättningar i livet. I det akademiska systemet märks det bland annat genom att pojkar tenderar att underprestera jämfört med flickor.
Insatser tidigt i livet kan utjämna skillnader och vara helt avgörande i ett barns liv. Men hur gör vi då? Det undersöker vi i det här seminariet, tillsammans med Fredrik Zimmerman, fil.dr. inom barn- och ungdomsvetenskap vid Högskolan i Borås.
Fredrik Zimmerman delar med sig om insikter och erfarenheter kring flickor och pojkars skillnader i skolförmåga. Han ger även exempel på förskolor och skolor som arbetat för att få pojkar att prestera bättre – samtidigt som flickor får en bättre skolvardag.
Målgrupp
Informationen är främst riktad till dig som fattar beslut som påverkar barn och unga, exempelvis politiker i utbildningsnämnder, socialnämnder och kommunfullmäktige. Informationen kommer att vara relevant även för dig som arbetar med att verkställa beslut som rör barn och unga, till exempel tjänstepersoner och yrkesverksamma som möter barn och unga i ditt arbete.
Mer information
Webbinariet ingår i serien Samling fullföljda studier. Serien görs gemensamt av kommunalförbunden i Boråsregionen, Fyrbodal, Göteborgsregionen och Skaraborg inom ramen för Västra Götalandsregionens kraftsamling för fullföljda studier.
Fler webbinarier i Samling Fullföljda studier
Relaterat material

Så stärker Sjuhärad samverkan mellan skola och vårdnadshavare
I projektet Samverkan skola-hem har kommuner, skolor och vårdnadshavare arbetat tillsammans för att hitta nya sätt att stärka samverkan. Syftet är att skapa förutsättningarna för alla att fullfölja sina studier.

”Det är livslångt lärande vi jobbar med”
I Lerum pågår sedan flera år tillbaka ett omfattande arbete för att få unga med stor skolfrånvaro tillbaka till skolan. Peter Kristensson, förstelärare inom yrkesintroduktion på Lerums gymnasium och lokal processledare för det ESF-finansierade projektet ”Skolanknytning och Närvaro” (SAON), beskriver arbetet som både utmanande och givande.

Skolsocialt stöd kan hjälpa fler att klara skolan
För att fler elever ska klara skolan krävs ett förbättrat samarbete mellan skola och socialtjänst. Nu har Göteborgsregionen genomfört en förstudie som dels kartlägger samverkan mellan skola och socialtjänst, dels visar vilka förutsättningar som krävs för att samverkan ska lyckas.