Redaktionen – ett undervisningsmaterial om demokrati
Redaktionen är ett undervisningsmaterial som riktas till elever på gymnasiet. Med hjälp av praktiska uppgifter får eleverna lära sig mer om frågor som rör demokrati.
Undervisningsmaterialet utgår från resultaten i LUPP, en nationell enkätundersökning som genomförs var tredje år bland högstadie- och gymnasieelever. Eleverna får ett antal uppdrag som de ska ta sig an genom att bilda och arbeta utifrån nyhetsredaktioner. Det kan handla om att skriva en artikel om elevers möjligheter att vara med och bestämma i olika skolfrågor eller att spela in en podcast på temat ”för lite att göra på fritiden”.
Materialet kan användas som en del av ett längre temaarbete kring demokrati, eller som en uppgiftsbank där läraren plockar ut uppgifter som kan komplettera övrig undervisning. Till uppgifterna finns även en lärarhandledning.
Målgrupp
Materialet vänder sig i första hand till gymnasiet men det går även bra att använda övningarna i grundskolans senare årskurser.
Om materialet
Redaktionen har utvecklats av Göteborgsregionen på uppdrag av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF).
Elevuppgifter och lärarhandledning finns att ladda ner kostnadsfritt från MUCF:s webbplats.
Redaktionen – Ungas påverkan och möte med demokratin (elevuppgifter)
Vad är LUPP?
LUPP står för lokal uppföljning av ungdomspolitiken. LUPP är ett nationellt enkätverktyg för att följa upp ungas livssituation. Enkäten tillhandahålls av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF).
LUPP-undersökningen tar ett brett grepp om ungas vanor och attityder. Frågorna rör allt från skola, fritid och inflytande till trygghet, hälsa, arbete och framtid.
Relaterat material
Kunskap och Framtid förbereder ungdomar inför framtiden
Efter studenten står många vägar öppna. På mässan Kunskap & Framtid kan ungdomar få mer kunskap och förbereda sig på de olika möjligheter som finns efter gymnasiet. Göteborgsregionen har tagit fram ett metodmaterial som stöd.
När eleverna kommer i grupp blir prao enklare och roligare
Efter coronapandemin var det svårt att hitta praoplatser till alla elever. Göteborgsregionen (GR) satte då i gång ett arbete för att hitta lösningar på problemet. Projektledare Lena Sjöstrand berättar om hur grupp-prao blev ett framgångsrikt koncept som skapar nya möjligheter för elever att utvecklas.
Fullföljda studier på komvux
Övergången mellan gymnasiet och vuxenutbildning är viktig. Det krävs samverkan mellan aktörer för att eleverna ska få rätt stöd. Det handlar också om valkompetens och om att tydliggöra kopplingen mellan framtida mål – och vilken utbildning man ska välja.