Redaktionen – ett undervisningsmaterial om demokrati
Redaktionen är ett undervisningsmaterial som riktas till elever på gymnasiet. Med hjälp av praktiska uppgifter får eleverna lära sig mer om frågor som rör demokrati.
Undervisningsmaterialet utgår från resultaten i LUPP, en nationell enkätundersökning som genomförs var tredje år bland högstadie- och gymnasieelever. Eleverna får ett antal uppdrag som de ska ta sig an genom att bilda och arbeta utifrån nyhetsredaktioner. Det kan handla om att skriva en artikel om elevers möjligheter att vara med och bestämma i olika skolfrågor eller att spela in en podcast på temat ”för lite att göra på fritiden”.
Materialet kan användas som en del av ett längre temaarbete kring demokrati, eller som en uppgiftsbank där läraren plockar ut uppgifter som kan komplettera övrig undervisning. Till uppgifterna finns även en lärarhandledning.
Målgrupp
Materialet vänder sig i första hand till gymnasiet men det går även bra att använda övningarna i grundskolans senare årskurser.
Om materialet
Redaktionen har utvecklats av Göteborgsregionen på uppdrag av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF).
Elevuppgifter och lärarhandledning finns att ladda ner kostnadsfritt från MUCF:s webbplats.
Redaktionen – Ungas påverkan och möte med demokratin (elevuppgifter)
Vad är LUPP?
LUPP står för lokal uppföljning av ungdomspolitiken. LUPP är ett nationellt enkätverktyg för att följa upp ungas livssituation. Enkäten tillhandahålls av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF).
LUPP-undersökningen tar ett brett grepp om ungas vanor och attityder. Frågorna rör allt från skola, fritid och inflytande till trygghet, hälsa, arbete och framtid.
Relaterat material
KAA-konferens med fokus på att minska utanförskapet bland unga
Kommunerna har ett ansvar för de unga som varken arbetar eller studerar, det så kallade kommunala aktivitetsansvaret, KAA. Den 24 april träffades ett hundratal personer som arbetar med KAA i kommuner från hela Västra Götaland i Göteborg.
Koll på läget: ”13 år i ett sträck i skolan kan förmodligen inte passa alla”
I detta avsnitt träffar vi Martin Hugo, forskare och tidigare grundskollärare, som delar med sig av sina insikter om utbildning för marginaliserade elevgrupper. Martin tar upp vikten av att skapa en meningsfull och relevant skola för dessa elever och diskuterar hur relationell pedagogik kan bidra till att öka deras motivation och engagemang.
Webbinarium om digitala yrkesambassadörer
Med hjälp av digitala sändningar kan elever träffa ambassadörer från olika yrken direkt i klassrummet. Syftet är att stärka elevernas motivation och framtidstro.