Webbinarium om pojkar och framtidstro
Ta del av webbinarium som handlar det om en av skolans stora utmaningar – att pojkar som grupp presterar sämre än flickor och att många pojkar går ut grundskolan utan fullständiga betyg.
Ta del av webbinarium som handlar det om en av skolans stora utmaningar – att pojkar som grupp presterar sämre än flickor och att många pojkar går ut grundskolan utan fullständiga betyg.
Terminsstarten är ett bra tillfälle att se över skolans främjande och förebyggande närvaroarbete.
I det här avsnittet möter vi Sven Bölte, professor vid Karolinska institutet och föreståndare för KIND. Samtalet kretsar kring Svens forskning kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och kring didaktiska, sociala och fysiska perspektiv på skolans lärmiljö.
Nya bestämmelser i skollagen innebär att grundsärskolan och gymnasiesärskolan får nya namn. Syftet är att stärka utbildningen för elever med intellektuell funktionsnedsättning.
Utbildning är en demokratifråga. Det säger Urban Strandberg, docent och universitetslektor i statsvetenskap på Göteborgs Universitet. I det här avsnittet samtalar han med Henrik Krantz om varför samhället behöver bli bättre på att ta in ungas perspektiv.
För elever som har hög frånvaro, psykisk ohälsa eller är hemmasittande kan skolavslutningen vara en utmaning. Ta del av tips för hur skolor kan anpassa skolavslutningar så att fler elever kan känna sig inkluderade.